- Kto może tworzyć stowarzyszenia oraz kto może być członkiem stowarzyszenia?
Prawo tworzenia stowarzyszeń przysługuje obywatelom polskim mającym pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawionym praw publicznych. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, mogą należeć do stowarzyszeń i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego. Jednak należy pamiętać, że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą rodziców lub innych opiekunów prawnych, należeć do stowarzyszeń według zasad określonych w ich statutach, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia. Jeżeli jednak jednostka organizacyjna stowarzyszenia (czyli koło/oddział) zrzesza wyłącznie małoletnich, mogą oni wybierać i być wybierani do władz tej jednostki. Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą zrzeszać się w stowarzyszeniach, zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich. Cudzoziemcy nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą wstępować do stowarzyszeń, których statuty przewidują taką możliwość.
- Co powinien określać statut stowarzyszenia?
Statut stowarzyszenie określa w szczególności:
1) nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
2) teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
3) cele i sposoby ich realizacji,
4) sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
5) władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
6) sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
7) sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
8) zasady dokonywania zmian statutu,
9) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
W przypadku, gdy stowarzyszenie zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, w swym statucie musi określić strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek.
- Rejestracja stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS)
Gdyńskie stowarzyszenia rejestrują się w VIII Wydziale Gospodarczym KRS Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ. Dane teleadresowe i właściwości terytorialne Wydziału znajdziesz tutaj.
Przy rejestracji należy złożyć:
- urzędowe formularze:
- KRS-W20 – formularz podstawowy, służący do zgłoszenia stowarzyszenia – jego nazwy, siedziby itd.
- KRS-WK – służy do zgłoszenia osób wchodzących w skład zarządu (na jednym formularzu KRS-WK możemy wpisać dane dwóch osób, zatem jeśli do zarządu wybraliśmy np. cztery osoby to wypełniamy dwa takie formularze dla zarządu).
- KRS-WK – służy do zgłoszenia osób wchodzących w skład komisji rewizyjnej (na jednym formularzu KRS-WK możemy wpisać dane dwóch osób, zatem jeśli do komisji rewizyjnej wybraliśmy np. trzy osoby to wypełniamy dwa takie formularze dla komisji).
- KRS-WF – służy do zgłoszenia informacji o osobach wchodzących w skład komitetu założycielskiego (składamy ten formularz tylko wtedy, gdy rejestrujemy stowarzyszenie, które na zebraniu założycielskim nie wybrało władz).
- KRS-WM – służy do zgłoszenia zakresu działalności gospodarczej i wpisania, tym samym, stowarzyszenia do rejestru przedsiębiorców; składamy go tylko wtedy, gdy organizacja ma zapisaną w statucie możliwość prowadzenia działalności gospodarczej i chce rozpocząć tę działalność od razu po zarejestrowaniu w rejestrze stowarzyszeń.
- pozostałe dokumenty:
- Statut – podpisany przez komitet założycielski
- Lista założycieli, zawierająca imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, numer dowodu osobistego, PESEL (obowiązek ich zamieszczenia nie wynika z ustawy, ale często sędziowie w KRS oczekują ich podania) oraz własnoręczne podpisy założycieli. Dobrze jest załączyć na liście oświadczenie członków założycieli o: posiadaniu obywatelstwa polskiego, pełnej zdolności czynności prawnych i pełni praw obywatelskich (zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
- Protokół z zebrania założycielskiego (podpisany przez przewodniczącego i sekretarza zebrania) wraz z niezbędnymi uchwałami : o powołaniu stowarzyszenia, o przyjęciu statutu, o wyborze komitetu założycielskiego; także uchwałę o wyborze zarządu i uchwałę o wyborze komisji rewizyjnej.
- W przypadku organizacji prowadzącej działalność gospodarczą: dowód opłaty za wpis do rejestru przedsiębiorców oraz dowód opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (potwierdzenie przelewu bankowego lub pokwitowanie z kasy sądu).
Należy pamiętać o złożeniu dwóch oryginalnych kompletów dokumentów, ponieważ jeden komplet jest przesyłany, przez KRS, do organu nadzorującego działalność stowarzyszenia, czyli do właściwego starosty powiatu (lub prezydenta miasta na prawach powiatu), a drugi zostaje w KRS.
Uwaga! Na złożenie wniosku o zarejestrowanie stowarzyszenia mamy 7 dni od zebrania założycielskiego.
Wniosek powinien zostać rozpoznany przez sąd rejestrowy bezzwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o rejestrację. Sąd rejestrowy doręcza organowi nadzorującemu odpis wniosku o rejestrację wraz z załącznikami. Organ ten ma prawo wypowiedzieć się w sprawie wniosku w terminie 14 dni licząc od dnia jego doręczenia, a także przystąpić, za zgodą sądu, do postępowania jako zainteresowany. Odmowa zarejestrowania stowarzyszenia nastąpi jeżeli sąd rejestrowy uzna, iż stowarzyszenie nie spełnia określonych w ustawie warunków. Sąd rejestrowy może przed wydaniem postanowienia o zarejestrowaniu dokonać dodatkowych ustaleń, jeżeli uzna je za niezbędne. W tym celu wyznaczane jest posiedzenie wyjaśniające, na które sąd wzywa uczestników postępowania. Po ustaleniu, iż statut jest zgodny z przepisami prawa a założyciele spełniają określone w ustawie wymagania sąd rejestrowy wydaje postanowienie o zarejestrowaniu stowarzyszenia. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Sąd rejestrowy zawiadamia założycieli oraz organ nadzorujący o wpisaniu stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego, jednocześnie przesyłając organowi statut stowarzyszenia. Postępowanie w sprawach o wpis stowarzyszenia (nie prowadzącego działalności gospodarczej) do rejestru stowarzyszeń do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od opłat sądowych.
- Zmiany w statucie stowarzyszenia
Zarząd stowarzyszenia ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić sąd rejestrowy o zmianie statutu. W sprawie wpisania do rejestru zmiany statutu stowarzyszenia stosuje się odpowiednio zasady i tryb przewidziane dla rejestracji stowarzyszenia tj. należy wypełnić formularz KRS Z20, załączyć nowy statut, protokół z zebrania wraz z odpowiednimi uchwałami, listę obecności członków.
; ;